zondag 13 november 2011

Passievrucht in November

Het blijft het onderwerp van de dag, het bijzondere weer in 2011. Er zijn nu zoveel records gesneuveld dat ik het niet meer bij kan houden
Na een prachtig, maar erg droog voorjaar, een zeer natte en kouder "zomer", mogen we nu genieten van een prachtig en lang najaar.
Dit heeft zijn weerslag op de natuur. Het mooie is dat er nu nog planten bloeien en groeien, terwijl normaal gesproken er in november niet veel meer gebeurt in de tuin. Volgens mij heb ik nog nooit meegemaakt dat mijn passiebloem (Passiflora) bloeide en zelf de vruchten nog rijpen in november. Tegelijkertijd staat hier in Den Haag de winterjasmijn (Jasminum nudiflorum) al volop in bloei.
Eind oktober was ik bij een klant waarbij de kerstroos (Helleborus niger) al vrolijk in bloei stond.

Zelf ben ik erg benieuwd wat de de winter gaat brengen, er wordt een echte koudeperiode voorspeld en dat dat ze je ook aan de natuur grote formaties ganzen trekken naar het zuiden. Ook de Aalscholver kolonie in Solleveld is grotendeels vertrokken.
Geniet van het mooie weer nu het nog kan, vergeet niet te om de tuin te sproeien, al is dat raar in november. Door de zon en de schrale wind gaat de verdamping erg hard en hebben planten extra water nodig, zeker als zij in pot staan.

Bloeiende passiebloem 


Rijpende passievruchten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten