woensdag 30 november 2011

Een stekelige tuin

Tuinen in welke vorm dan ook blijven mij verbazen.
Als ik een tuin binnen kom dan sta ik eerst stil om te kijken hoe de tuin voelt. Zo was ik onlangs gevraagd om een tuin bij een nieuw aangekocht winkelpand op te schonen.
Deze tuin stond vol met bramen, meer dan twee meter hoog. Waar geen bramen waren, was de bodem overwoekerd met brandnetels en mos. Al met al een echte stekelige klus. Gelukkig hoefde ik deze klus niet alleen te klaren en kon ik rekenen op de inzet en hulp van Bert Konink.

Een tuin vol bramen en brandnetels




Het is heel mooi om te zien, dat al werkende op mijn knieĆ«n, de tuin weer tot leven komt. 
In eerste instantie waren er geen vogels te bekennen. Halverwege de eerste dag kwam de bonte specht op bezoek. Later heb ik naast diverse mezen, merels, eksters ook een winterkoninkje en kwikstaarten in de tuin gezien en gehoord. De ruimte werd ook steeds lichter, de bodem kwam ook weer tot leven.

Centimeter voor centimeter de bramen verwijderen


Naast al deze stekeligheden kwamen ook mooie verrassingen te voorschijn zoals een bruine pad (Bufo Bufo) die zich op de laatste dag heel voorzichtig liet zien en de fluweelzachte en eetbare paddenstoel genaamd Judasoor (Auricularia auricula-judae).

Bruine pad

 En nog een verrassing.


Judasoor

Al wiedend vraag ik me af, of het nu ook zo is als je zo'n tuin van al die stekeligheden ontdoet, of je dan ook de stekeligheden uit je eigen leven verwijderd. Persoonlijk denk ik dat het goed is om zo nu en dan stil te staan wat jou nu irriteert en in de weg zit en te bedenken hoe je dat kan verwijderen.


Het resultaat een opgeschoonde tuin

Deze tuin liet mij zien, dat in korte tijd en weer leven te voorschijn komt als je de overtollige ballast verwijderd.
Welke ballast zou jij uit je leven willen verwijderen? Als je zin hebt, mag je dit met me delen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten