zondag 20 november 2011

De relatie tussen twitter en aardperen

November 2010 kreeg ik van een medetuinierster een paar knolletjes. Dit bleken de knollen van de aardpeer (Helianthus tuberosus) ook wel topinamboer genaamd te zijn. Een zeer makkelijke zelf te kweken groente die op iedere grondsoort en in plantenbakken groeit.

De Knol

In het voorjaar zagen de eerste blaadjes voorzichtig het daglicht. De bloemenpracht was in augustus te aanschouwen, dit maakt deze plant ook aantrekkelijk voor de siertuin. Het is dubbel genieten, mooie bloemen en eetbare knollen.

In bloei


Via twitter ontdekte ik de De groenevinger, zij had een aardpeerwedstrijd uitgeschreven. Ondertussen nam mijn enthousiasme en mijn kennis over aardperen toe.

In oktober brak een spannend moment aan, de eerste oogst. Vol verwachting zette in mijn schop in de grond. Ja er kwamen veel bijzondere aardperen naar boven. Een van de mooiste exemplaren lijkt op een nijlpaard.

Aardpeer die lijkt op een nijlpaard
Zaterdag 19 november was het hoogtepunt van de aardpeerwedstrijd, namelijk het aardpeerfestival. Via twitter waren er oproepen geweest om foto's van aardperen toe te zenden en ook om recepten mee te nemen. Het festival werd mede mogelijk gemaakt door de gastvrijheid van de De eemlandhoeve. Een bonte verzameling aardpeerliefhebbers was bijeengekomen om te proeven, kennis te delen en aardperen maar ook andere vergeten groente te kopen.

Aan het einde van de middag vond de uitreiking van de eerste aardpeerwisseltrofee plaats. Een prachtige keramieken aardpeer met bladgoud verguld. De spanning in de zaal steeg toen de winnaar bekend werd gemaakt. Blij verrast mocht ik naar voren komen om deze trofee in ontvangst te nemen.
De wisseltrofee

Het hoogtepunt van de dag was het aardpeerdiner. Er was een zeer smakelijk diner georganiseerd waar zo’n 30 aardpeerliefhebbers aan deelnamen. De romige soep, de aardpeerragout met chips, de aardperen uit de oven. Mijn smaakpapillen vierde net als ik feest.

Aardpeerragout
 
Toen ik na afloop naar huis ging had ik het gevoel dat ik deze mensen al veel langer kende. Wat een mooi voorbeeld hoe door middel van twitter een vergeten groente zoals de aardpeer onder de aandacht gebracht wordt.

Aardpeerliefhebbers

Nu is het tijd om snel een nieuw soort , Fleur d'Anjou, te gaan planten, deze schijnt nog smaakvoller te zijn. Tenslotte is er volgend jaar weer een wedstrijd.

Wil je meer weten over de aardpeer en andere vergeten groenten? De groenevinger en De cruydthof hebben veel informatie op hun sites staan.

Voor nu eet smakelijk.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten