woensdag 14 maart 2012

Lentekriebels

Lentekriebels

Nu de temperatuur langzaam omhoog kruipt krijgen veel mensen last van lentekriebels. Half Nederland gaat naar buiten om een terrasje pakken, de natuur in te gaan of lekker in de tuin te werken. Ik zie om me heen ook de zaaikoorts weer toenemen.
Zo was ik op 4 maart te gast op de manifestatie "Lente in de war" georganiseerd door de groene vinger en De war. Een dag druk bezocht door groenliefhebbers en tuinfanaten die zaden en planten kwamen ruilen. Naast een werkplaats om bijenhotels te maken waren er ook presentaties onder andere over hoe een stad groener kan worden en het belang van bijen.
Zelf mocht ik ook het podium betreden om een presentatie over aardperen te geven. Waar komen ze vandaan, hoe teel je ze en wat kan je ermee maken. Ook in 2012 gaat de aardpeerpromotie door!

Informatie geven over de teelt van aardperen


Vorstschade

Voordat er opnieuw gezaaid en gepland gaat worden is het belangrijk om goed te kijken wat er nu nog in je tuin staat. Nu het voorjaar er aankomt is de vorstschade pas goed zichtbaar. De winter was tot begin februari heel zacht gevolgd door een korte en strenge vorstperiode. Het is lang geleden dat zoveel planten en bomen vorstschade hebben opgelopen.
De Liguster achter mijn huis, heeft de afgelopen 25 jaar altijd in de winter zijn blad behouden, voor het eerst is hij nu het meeste blad kwijt.

Liguster die bijna al zijn blad verloren heeft

Deze Liguster loopt al weer opnieuw uit en zal van de zomer weer volop in het blad staan. Daarin tegen zijn er veel Hebe's stuk gevroren. Opvallend is ook de enorme vorstschade aan de Euonymus japonicus. Ik ben benieuwd hoe die zich gaan herstellen.


De vorst heeft de tijm aangetast

Ook in eigen tuin is de schade goed zichtbaar, zoals bij de tijm. Zelf ben ik benieuwd hoe deze tijm zich ontwikkeld, mocht die weer uitlopen dan zie je dat hier weer terug. Ik haal nog geen planten weg, ik laat ze nog zeker tot eind april staan om te kijken of ze toch nog opnieuw uit gaan lopen.
Mocht je een vraag hebben over vorstschade, stel hem mij gerust op mij gerust. Veel meer tuininspiratie kan je terecht op mijn site Manos Verdes.

Groene groet Joost 


2 opmerkingen:

  1. Oeps! Misschien had ik niet zo voortvarend voorjaarsopruiming moeten houden! Heb net mijn uitgegroeide tijm opgeruimd, die zag er inderdaad slechter uit dan in de afgelopen vijf jaar. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de stekken die ik heb genomen, aanslaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tijmstekken is over het algemeen vrij eenvoudig. Plant ze in een pot met stekaarde, dit is tuinaarde vermengd met zand en in kleine zakjes te koop. Zet ze op een beschutte plek, liefst nog in een kasje of anders in vensterbank en geef ze voldoende water. Half mei kunnen ze buiten uitgeplant worden. Hopelijk gaan ze dan weer vrolijk groeien. Zo niet dan wordt het toch een nieuw plantje kopen.

    BeantwoordenVerwijderen